Pamiętaj: Najlepsi liderzy nie starają się być lepsi od reszty. Najlepsi liderzy starają się być lepsi niż kiedyś!Najlepsi liderzy nie starają się być lepsi od reszty. Najlepsi liderzy starają się być lepsi niż kiedyś! Jeśli więc chcesz być lepszym liderem, zacznij pracować nad swoimi słabościami. Stawiaj sobie ciągłe wyzwania, ucz się na błędach i świętuj swoje sukcesy tak często, jak tylko możesz. I co najważniejsze, nie zapominaj o byciu sobą.

Bądź dobrym słuchaczem

Jako lider musisz być dobrym słuchaczem. Słuchanie to nie tylko czekanie na to, aż druga osoba skończy mówić, abyś mógł znowu zabrać głos. To bycie w pełni obecnym i zaangażowanym w rozmowę z osobą, która mówi, w pełni poświęcając swoją uwagę temu, co mówi. To pokazuje, że cenisz drugą osobę i jej opinię. Pomoże Ci również uzyskać więcej informacji i wglądu, co jest ważne w każdej sytuacji. Nie pozwól, aby Twoja obecność jako lidera onieśmielała innych, aby nie zabierali głosu. Bądź dobrym słuchaczem dla wszystkich w zespole, także tych, którzy są pod Tobą w schemacie organizacyjnym. Nie przerywaj, gdy ktoś mówi, ale poczekaj, aż skończy odpowiadać. Pokazuje to, że jesteś zainteresowany tym, co mówi druga osoba i że cenisz jej myśli i opinie.

Rozliczaj ludzi - ale z rozwagą

Nikt nie jest doskonały, a członkowie Twojego zespołu będą popełniać błędy. Kiedy tak się stanie, musisz rozliczać członków zespołu z popełnionego błędu. To pokazuje, że zależy Ci na wykonywanej pracy i zaangażowanych w nią członkach zespołu. Może to również zachęcić członków zespołu do lepszego wykonania następnego zadania, ponieważ wiedzą, że nie pozwolisz im długo cieszyć się słabymi wynikami. Nie należy jednak obarczać kogoś odpowiedzialnością za błąd, jeśli był on poza jego kontrolą. Jeśli ktoś miał wszystkie okoliczności i wszystko było odpowiednio ustawione, a mimo to popełnił błąd, nie rozliczaj go. Zamiast tego zachęć ich, aby następnym razem zrobili to lepiej i przypomnij im, że każdy czasem popełnia błędy. Ostrożne rozliczanie ludzi z odpowiedzialności pomoże im uczyć się na błędach i następnym razem zrobić to lepiej. To zbuduje zaufanie i pomoże członkom Twojego zespołu czuć się bardziej komfortowo popełniając błędy, ponieważ wiedzą, że jesteś tam, aby pomóc im się z nich uczyć.

Kontynuuj naukę i bądź dumny z tego, kim jesteś

Zawsze ucz się i rozwijaj jako lider. Ucz się ze swoich doświadczeń i z doświadczeń innych. Czytaj książki i artykuły o przywództwie, uczęszczaj na seminaria i warsztaty dotyczące przywództwa, rozmawiaj z innymi liderami. Nie bój się szukać pomocy i rady u innych. Nie możesz wiedzieć wszystkiego i nie musisz. Uczenie się z doświadczeń innych pomoże Ci podejmować lepsze decyzje i skuteczniej kierować zespołem.

Jako kobieta możesz zauważyć, że niektórzy ludzie stanowią wyzwanie w pracy. Inni mogą nawet sprawić, że poczujesz się niemile widziana lub niepewna z powodu swojej płci. Nie możesz pozwolić, aby to powstrzymało Cię przed byciem najlepszym liderem, jakim możesz być. Bądź dumna z tego, kim jesteś i co osiągnęłaś do tej pory.