Coraz więcej mówi się o zarządzaniu talentami jako niezbędnej funkcji w organizacjach, która ma na celu przyciągać i doskonalić specjalistów. To kompetencja na wagę złota – w świecie, w którym niełatwo jest znaleźć czy nawet utrzymać pracownika, a wypalenie zawodowe dotyka coraz większej liczby osób, HR nie powinien ograniczać się wyłącznie do prowadzenia procesów rekrutacyjnych. Dlaczego warto rozwijać w firmach talent management?
Stała praca nad rozwojem kadry przynosi korzyści zarówno pracownikom, jak i samym firmom. Jednak, aby tak się stało, niezbędny jest długoterminowy plan dla organizacji. Pozwoli to precyzyjniej identyfikować potrzeby oraz uspójnić strategię szkoleń dla pracowników z celami biznesowymi firmy. Istotne jest jednak, aby nie traktować tej roli jako planowania ogólnego programu dla wszystkich. Nadrzędnym celem Talent managera powinno być takie diagnozowanie talentów, aby każdy mógł rozwijać się w inny, odpowiedni dla siebie sposób.
– Talent management przydaje się w każdej firmie. Jeśli odpowiednio zarządzamy kompetencjami i sprawiamy, że ludzie podnoszą swoje kwalifikacje oraz są doceniani, dajemy im poczucie wpływu i zadowolenia z pracy. Bardziej przywiązują się do pracodawcy. Istnieje wówczas większe prawdopodobieństwo, że nie będą szukali innej pracy. Co więcej, organizacja z dobrze wykwalifikowaną kadrą ekspercką staje się bardziej konkurencyjna, wydajna. Zarządzanie talentem to także świetny sposób na budowanie wizerunku pracodawcy jako dbającego o pracowników, ich satysfakcję i wzmacnianie kompetencji – tłumaczy Anna Piskorz, ekspert międzynarodowej szkoły biznesu Laba.
Dlaczego talent management to przyszłościowy kierunek?
Mamy do czynienia z naprawdę osobliwą sytuacją na rynku pracy. Rzesze pracowników zmagają się z silnym stresem. Jak wskazuje badanie zrealizowane przez UCE Research i Syno Poland dla platformy epsycholodzy.pl, aż 65% Polaków aktywnych zawodowo odczuwa objawy wypalenia. To problem, który istotnie wpływa na funkcjonowanie – i to nie tylko w życiu zawodowym. W styczniu 2022 r. wypalenie zawodowe zostało uznane za chorobę według międzynarodowej klasyfikacji chorób. Możemy zatem spodziewać się, że w najbliższym czasie część pracowników skorzysta z L4, aby zregenerować swoje siły. To istotny sygnał dla pracodawców, by już teraz troszczyć się o wellbeing pracowników – między innymi przez dostrzeganie ich potencjału i indywidualny rozwój talentów.
Zarządzanie kompetencjami jest niemal skrojone na miarę naszych czasów – niepewnych i wymagających stałej elastyczności. W razie potrzeby przekształcenia przedsiębiorstwa bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest zapewnienie szkoleń aktualnym pracownikom niż prowadzenie rekrutacji od nowa. Warto zauważyć, że znalezienie odpowiedniej kadry nie jest dziś łatwe. Jak wskazuje badanie przeprowadzone przez ManpowerGroup, aż 8 na 10 polskich przedsiębiorców twierdzi, że ma problem ze znalezieniem odpowiednio wykwalifikowanych pracowników. Problem ten jest palący, bo zapotrzebowanie na pracę jest duże. W październiku 2021 roku liczba ofert była wyższa o 35% niż w 2020 roku i o 6% wyższa niż przed wybuchem pandemii – jak wynika z danych Polskiego Forum HR.
Nauka przez praktykę
Jak zatem uczyć się talent managementu, by odnieść najlepsze efekty? – Najlepiej postawić na budowanie umiejętności praktycznych: tworzenie indywidualnych planów rozwojowych, strategii zarządzania talentami czy monitorowanie bazy talentów. Wiemy, że najwięcej korzyści przynosi uczenie się od ekspertów, dlatego nadchodzący kurs Talent Management w naszej szkole biznesu poprowadzi Magdalena Seńko, coach i mentor w programach rozwojowych z dużym doświadczeniem w sektorze IT. Kładziemy też duży nacisk na praktyczne zadania domowe, które skutecznie szlifują umiejętności – dopowiada Anna Piskorz z międzynarodowej szkoły biznesu Laba.
Nic nie zastąpi aktywnego stosowania technik w codziennej pracy. Poza kompetencjami twardymi i konkretnymi metodami należy wykształcić w sobie pewną dozę empatii i umiejętność dobrego słuchania – dzięki temu możemy być pewni, że będziemy wyczuleni na predyspozycje naszych pracowników i pomożemy im w rozwoju, co zwiększy rentowność firmy, a zarazem będzie motywacją dla samych zainteresowanych.
- Admin