Eksperci z Yanosik Warsztaty mówią o rosnącej popularności rekomendacji ulubionych mechaników.
Pandemia koronawirusa odcisnęła swoje piętno w każdym sektorze motoryzacji. Oberwało się również mechanikom, którzy w pierwszej fali spotkali się z ogromnym zainteresowaniem klientów chcących nadrobić zaległości i wykonać odkładane naprawy, a w następnych borykali się z oskarżeniami o brak rzetelności, pośpiech i doliczanie covidowych opłat do rachunków z warsztatu. Szukanie rzetelnego warsztatu szybko przeniosło się w sferę Internetu i zaczęło zyskiwać popularność. Skąd ten fenomen? Eksperci z Yanosik Warsztaty tłumaczą!
Warsztatów coraz mniej, aut coraz więcej?
W Polsce działa około 220 000 warsztatów samochodowych. Do tej liczby należy dodać również serwisy ciężarowe, których jest obecnie około 86 tysięcy oraz warsztaty niezależne w liczbie 20 tysięcy. Nie da się doprecyzować konkretnych liczb warsztatów w naszych kraju, ze względu na różne formy działalności - niektóre z placówek są jednoosobową działalnością, inne to duże obiekty z wieloma stanowiskami.
Według danych GUS liczba warsztatów w kraju maleje. W III kwartale 2020 roku upadłość ogłosiło 51 placówek, rok wcześniej 38. W Polsce mamy zarejestrowanych 30 milionów pojazdów. Ta liczba z roku na rok się powiększa. Nie da się ukryć jednak, że zdecydowaną większość aut stanowią te, które już mają kilkunastoletni staż, a co za tym idzie – wymagają regularnego przeglądu i serwisu. W naszym kraju jeździ około 5 tysięcy 16-20 letnich pojazdów.
- Okres pandemii, który trwa w naszym kraju od marca 2020 roku, przyniósł wiele strat mechanikom. Niektórzy musieli zakończyć działalność, ponieważ liczba klientów drastycznie zmalała, a koszty utrzymania wzrosły. Wielu specjalistów wówczas zrezygnowało z własnej działalności. Prognozy na 2022 rok również nie są optymistyczne – rosnące ceny gazu i prądu, a do tego nowe zasady rozliczania działalności z pewnością nie ułatwią prowadzenia małego warsztatu samochodowego – komentuje Dawid Kaczmarowski, Yanosik Warsztaty
Trudno znaleźć dobrego mechanika
Coraz trudniej znaleźć dobrego mechanika, który nie będzie naciągał w trakcie napraw? Niegdyś informacje o najlepszym warsztacie przekazywano sobie metodą marketingu szeptanego – ktoś polecał komuś bezpośrednio w rozmowie. Obecnie na popularności zyskują serwisy zrzeszające warsztaty samochodowe, w których to każdy klient warsztatu może wystawić opinię.
- Ocenianie warsztatu samochodowego po wizycie to doskonała forma polecenia miejsca. Wystawiając pozytywną opinię mechanikom potwierdzamy ich rzetelność, jakość usług i obsługi, a także zapewniamy innych, że w tym miejscu mogą się spodziewać fachowego podejścia do każdego przypadku. Z kolei oceniając miejsce negatywnie, informujemy innych, że w danym miejscu jest coś nie tak, oczywiście jeśli opinia jest obiektywna, a nie stanowi wypadkowej złego humoru klienta, który liczył na zniżkę z wyłącznie jemu znanych powodów – komentuje Dawid Kaczmarowski, Yanosik Warsztaty
W serwisie Yanosika można zamieszczać opinię po wizycie w danym warsztacie oraz wyszukać rzetelnych mechaników w danej okolicy. To znacznie ułatwia osobom, które kompletnie nie wiedzą, gdzie mogą się udać na serwis lub naprawę ze swoim autem.
System internetowych poleceń świetnie działa
Budowanie opinii warsztatom przez zadowolonych klientów coraz bardziej się sprawdza. Obecnie, gdy do ogromnej grupy zmotoryzowanych Polaków dołączyli już pierwsi przedstawiciele generacji Z, informacje w sieci o danym warsztacie samochodowym to absolutna konieczność.
Zarówno pokolenie Z, jak i Millenialsi cenią sobie łatwy dostęp do informacji o warsztacie i podgląd na opinie innych klientów. Nierzadko to właśnie te czynniki decydują o odwiedzinach danego miejsca ze swoim autem. Jeśli nie ma warsztatu w Internecie, to znaczy że miejsce nie jest godne uwagi, a nawet może być podejrzane.
- Coraz więcej osób wybiera warsztat samochodowy na podstawie opinii w Internecie. Są one potwierdzeniem fachowej pomocy oraz zaproszeniem dla innych poszukujących sprawdzonego miejsca naprawy auta. W naszym serwisie w ostatnim roku kierowcy dodali 50 tysięcy komentarzy dotyczących miejsc, w których przeprowadzili naprawdę pojazdu. Do bazy dołączyło kilka tysięcy nowych warsztatów, a sami właściciele coraz chętniej zaczęli rozbudowywać swoje wizytówki i dodawać tysiące zdjęć przedstawiających warsztat oraz dostępne urządzenia i narzędzia. Im więcej informacji i opinii innych użytkowników, tym większe prawdopodobieństwo zyskania nowych klientów – komentuje Dawid Kaczmarowski, Yanosik Warsztaty
Internet od dawna funkcjonuje jako miejsce sprawiedliwości, w którym rozlicza się zarówno nieuczciwych mechaników, jak i docenia tych którzy przyłożyli się do swojej pracy. Eksperci z Yanosik Warsztaty potwierdzają, że serwisy internetowe sprzyjają mechanikom i pozwalają im na rozbudowanie bazy klientów.
Dlatego bardzo ważnym jest rekomendowanie miejsc po udanej wizycie, aby więcej osób mogło się dowiedzieć o dobrym mechaniku. Im więcej klientów ma warsztat, tym mniejsze prawdopodobieństwo, że miejsce zostanie zamknięte. A pamiętajmy, że liczba samochodów w Polsce z roku na rok powiększa się średnio o 1 mln nowych pojazdów.
- Admin